Gisteren was ik op een notariskantoor waar ‘gedoe’ is op de werkvloer.
In gesprek met een aantal medewerkers en een van de notarissen bleek als snel waar de schoen wringt.
‘Er is geen tijd.’
Mensen die mij kennen weten dat ik nooit heel uitgesproken ben over zaken.
Wel als het gaat over tijd.
Geen tijd is mijn beleving een kwestie van geen PRIORITEIT.
Als je altijd je agenda laat bepalen door anderen (cliënten, verwijzers, intermediairs, makelaars enz) heb je altijd het gevoel dat je geleefd wordt.
Dat je geen regie hebt.
Dat de ‘waan van de dag’ dag in dag uit alles bepaalt en je nergens aan toe komt.
Zoals het maken van ruimte in je agenda om overzicht te creeren.
Ruimte te hebben om nu eindelijk eens te starten of verder te gaan met dat lastige dossier.
Ruimte te hebben om in gesprek te gaan met je medewerkers.
Begrijp me goed. Ik weet heel goed dat bepaalde dingen in het vak moeten. Je hebt je te houden aan regels en procedures. Als er overdrachten gepland staan op de 1e van de maand zul je moeten zorgen dat het geregeld is.
Maar binnen dat kader zijn er wél mogelijkheden.
Wat dat van een ieder vraagt?
Grenzen aangeven. Zowel extern als intern.
Tussentijds gesprekken plannen met medewerkers. En deze door laten gaan en niet steeds verzetten als er een spoedklus van een cliënt voorbij komt.
Uiteraard kan dat een keer gebeuren, maar je personeel is je beste cliënt.
Als je medewerkers slecht in hun vel zitten, stralen ze dat ook uit naar cliënten.
En als je niet uitkijkt worden ze op enig moment een soort van murw. Het maakt ze niet meer uit. Ze worden ziek door te lang te veel werk. Of ze verlaten je kantoor.
Als je kijkt naar de strategische agenda voor het notariaat is dus mijn tip aan werkgevers en werknemers: MAAK TIJD om met elkaar in geprek te gaan.
Neem zorgen serieus.
Heb oog voor de mens achter de professional.
Als je als kantoor ‘futureproof’ wilt zijn, als je belang hecht aan duurzame inzetbaarheid van je personeel, als je opvolgers over wilt houden en uberhaupt voldoende mensen om al het werk te verzetten: geef deze mensen dan aandacht.
Het menselijk kapitaal dat je als kantoor hebt, is het grootste kapitaal.
Het helpt als je zo naar je personeel kunt kijken, in plaats van hen alleen als ‘kostenpost’ te bestempelen.
Het kantoor waar ik gisteren was heeft de eerste stap gezet.
Er is ruimte gemaakt in de agenda zodat medewerkers met mij in gesprek konden.
Door het bespreekbaar te maken is niet meteen alles opgelost, maar nu is wel zichtbaar waar de schoen wringt en kan bedacht worden hoe nu verder.
Hoe werkt dat bij jou op kantoor?
Hoe kijk jij naar je medewerkers?
Hoe ervaar jij dit als medewerker?
Als je met mij in gesprek wilt hierover en/of op zoek bent naar praktische tips -HOE doe ik dat dan?!-, neem dan vooral contact met me op via info@meesterlijkcontact.nl/
Of plan hier zelf een free meeting in in mijn agenda.