‘Het is vrijdagochtend 08.30 uur. Ik ben net op kantoor. De notaris belt me om te zeggen dat hij niet komt, hij heeft last van migraine. Hij wil dat de afspraak met een belangrijke zakelijke cliënt door gaat. Hoe ga ik dat doen? Zo vaak deed ik dit soort besprekingen nog niet. Hoe kan hij dit nou aan mij overlaten? Zijn woorden ‘Dit is een belangrijke klant met weinig tijd dus ‘the show must go on’ dreunen nog na in mijn hoofd. Oké, dan moet het maar.
Ik spreek mezelf moed in en haal de cliënt iets voor negen uur uit de wachtkamer. Ik schat hem eind veertig. Strak in pak. Hij bevestigt mijn beeld van een directeur grootaandeelhouder. En daar zitten we dan. Ik begin vol enthousiasme mijn kennis te delen – daar komt hij tenslotte voor – en na ongeveer een minuut of vijf zie ik hem op zijn horloge kijken. Zie je wel – denk ik – hij heeft het druk. Ik moet opschieten met mijn verhaal. Op de manier zoals ik geleerd heb, vervolg ik de bespreking. Alle mogelijke scenario’s neem ik met hem door. Tot ik naar hem kijk en schrik. Zijn ogen dwalen af. ‘Ik zal het wel niet duidelijk uitgelegd hebben’, ‘ging ik te snel?’, ‘heb ik te veel verteld?’ Dit alles gaat door mijn hoofd. Maar ja, dat kan ik toch niet hardop zeggen? Die klant moet blijven. Dit soort vragen kan ik niet stellen. Dat is ‘not done’.
‘Heeft u enig idee wat u zou willen kiezen?’, vraag ik aan het eind van het gesprek. En ik val bijna van mijn stoel van het antwoord. ‘Weet je, eigenlijk heb ik maar de helft gehoord van wat je zei. Ik ben bezig met een reorganisatie en moet mensen gaan ontslaan waar ik al sinds de start van mijn bedrijf mee samenwerk.’ Oh. Die zag ik niet aankomen…’
Tijdens je studie, alle (beroeps)opleidingen en (vakinhoudelijke) cursussen die je volgt, leer je om op de juiste manier te formuleren wat er zich juridisch inhoudelijk tussen mensen afspeelt. Wat je niet leert is: hoe ga je om met non verbale communicatie; benoem je die juist wel of niet? Terwijl er veel meer informatie beschikbaar is dan de juridisch inhoudelijke: waarom zegt iemand wat hij zegt, waarom doet iemand wat hij doet? In mijn boek ‘In 10 stappen Meesterlijk Contact’ lees je hier meer over.
Ben je nieuwsgierig? Je kunt het bestellen via Managementboek.com. Wil je een gesigneerd exemplaar? Dat kunt je bestellen via www.meesterlijkcontact.nl/boek.