Terug
Voelt het als je roeping om met jouw talenten juridische kennis te delen met anderen?
“Waar je talenten en de behoeften van de wereld elkaar kruisen ligt je roeping”
Aristoteles
Voelt het als jouw roeping om met jouw juridische kennis de wereld te helpen? Ben jij ervan overtuigd dat jij als jurist iets toe te voegen hebt? Dat het jouw “taak” is om jouw juridische kennis over te dragen aan mensen die deze kennis niet hebben? En wil jij deze mensen helpen met alle passie, kennis en levenservaring die je in je hebt?
Dan zijn er naar mijn idee drie dingen van belang: wat zijn jouw talenten, wie wil jij helpen en welk probleem los jij op?
Tijdens je rechtenstudie (en beroepsopleiding) is hier niet of nauwelijks aandacht voor. Maar het zijn wel essentiele vragen om voor jezelf te beantwoorden als jij met al jouw kennis en ervaring een zinvolle bijdrage wilt kunnen leveren.
Vraag jij je wel eens af waarom je doet wat je doet? Of heb jij niet altijd het idee dat jouw werk gewaardeerd wordt? Of mis je het gevoel van zingeving in je werk? Dan heb ik voor jou 3 belangrijke tips:
- Je talent is wie jij bent. Onderzoek voor jezelf wat je talenten, kwaliteiten en drijfveren zijn. Als je weet welke dat zijn, stel jezelf dan de vraag of je deze kwijt kunt in je dagelijks werk als jurist. Is het antwoord nee, dan is dat een belangrijk signaal waarom je jezelf afvraagt of het welk klopt wat je doet. Ieder mens is uniek. Heeft bijzondere talenten en (levens)ervaring. Om plezier te kunnen beleven in je werk is het belangrijk dat jij je kwaliteiten gebruikt. Ik geef je een voorbeeld: ben jij een geboren netwerker maar mag/ga jij nooit naar netwerkborrels namens het kantoor waar je voor werkt? Dan is dat een gemiste kans. Zowel voor jou als je werkgever. Het kost jou namelijk geen energie om nieuwe klanten te werven. Sterker nog, het geeft jou energie. Dus als jij wel naar deze netwerk bijeenkomsten gaat komt “kantoor goed op de kaart”. Een win-win situatie dus.
Hetzelfde geldt andersom. Heb jij een hekel aan netwerken maar moet je verplicht aan acquisitie doen? Omdat “de maatschap dat eist” of om welke andere reden dan ook? Dan is de kans dat het jou heel veel energie kost groot en de kans dat het kantoor nieuwe klanten oplevert klein. Zonde van de tijd en energie. Voor zowel jou als kantoor. Die tijd zou jij beter, voor zowel jou als kantoor, kunnen besteden aan het oplossen van de ene ingewikkelde klus.
- Wie wil jij helpen? Onderzoek voor jezelf of je een specifieke doelgroep hebt die jij graag wilt helpen. Zijn dat bijvoorbeeld startende ondernemers? Of juist directeur-grootaandeelhouders? Zijn dat starters op de woningmarkt met vragen over vastgoed, een samenlevingscontract, een huurcontract? Of juist ervaren ondernemers die ingewikkelde wensen hebben bij de aanpassing van hun algemene voorwaarden.
Ofwel, als jij in contact bent met cliënten, van wie krijg jij dan de meeste energie?
- Welk probleem los jij op? Vraag jezelf af welke juridische problemen jij het liefst oplost. Zijn dat praktische vragen? Hoe help ik zo snel mogelijk een huurder? Of hoe help ik een werkgever met het begeleiden van het ontslag van een werknemer. Of word jij juist blij van het oplossen van de technisch meest ingewikkelde wetenschappelijke kwesties? Zou jij het liefst uren in literatuur duiken en/of met kantoorgenoten over deze vragen discussiëren om voor de klant het meest optimale resultaat te bereiken. Word je er bewust van, met het oplossen van welke problemen of vragen jij het liefst jouw werkdagen vult.
Anders gezegd: welke behoefte aan juridische vragen bestaan er in onze maatschappij die jij het allerliefst helpt op te lossen, omdat jij je daar met hart en ziel je ei in kwijt kunt.
Zoals je ziet kan de wijsheid van oude filosofen ineens bruikbare carrièretips opleveren ;-).
Ben je op zoek naar een sparringpartner in de beantwoording van je vragen, dan help ik je graag.
Over roeping gesproken…
Meesterlijke groet,
Tamara